Waarom doorontwikkeling belangrijk is

12-03-2021

In dit artikel wordt besproken waarom het door ontwikkelen en het verbeteren van je platform zo belangrijk is.

Bij de ontwikkeling van een nieuw platform wordt er veel geld geïnvesteerd. Er zit een team met enthousiastelingen op die hier actief mee aan de slag gaat. Na maanden of soms zelfs jaren van ploeteren gaat het platform dan eindelijk live en er is een groot champagne moment. Een jaar of vier later gebeurt hetzelfde opnieuw omdat het platform niet is bijgehouden en hopeloos is verouderd.  

Een aantal jaar geleden was dit de “normale” gang van zaken. Tegenwoordig is het bijna niet meer nodig om een platform volledig opnieuw te ontwikkelen. Zolang je je platform maar blijft verbeteren, ofwel continu verbeteren. 

Live! En nu? 

Je bent live! De vele inspanningen die geleverd zijn om een platform te ontwikkelen, komen tot een hoogtepunt. Het platform wordt in gebruik genomen. Het gaat leven, men gaat er iets van vinden, en je gaat ervaren of alles uitpakt zoals bedacht. Nu gaat het pas echt beginnen en precies daar wordt het interessant. 

Onderzoek en usertests op voorhand zijn belangrijk. Die geven je richting. Maar na livegang ga je echte data verzamelen. Data van echte mensen. Deze data is heel waardevol. Die geeft je namelijk inzicht in wat goed gaat en wat niet. 

Hoe pas je het toe? 

Goed, je bent live met je nieuwe platform. Maar hoe bepaal je je volgende stap? In je eerste 2 maanden na livegang wil je vooral focus houden op de adoptie en het gebruik van het platform. Je laat men wennen aan de nieuwe situatie en kan monitoren of alles goed gaat. In deze periode ga je je eerste data van het gebruik verzamelen. Die data is cruciaal, want die kun je gebruiken om onderbouwde keuzes te maken voor volgende stappen in de ontwikkeling van je platform. Gebruik deze periode na livegang daarom om te ervaren wat het platform doet voor je bezoekers.
Vinden ze het prettig? Ervaren ze problemen?  Zijn er kinderziektes die snel opgelost moeten worden? 

Kortom: Luisteren, monitoren en conclusies trekken. 

De volgende stappen 

Na deze periode heb je de nodige data verzameld en kun je gaan doorontwikkelen. Een manier waar ik positieve ervaringen mee heb, is om kalendermaanden aan te houden voor het doorontwikkelen van je platform. 
Dit om meerdere redenen: 

  • Een maand is lang genoeg om wat grotere items te kunnen ontwikkelen. Het geeft je dus de mogelijkheid om echt stappen te maken. Daarnaast kun je op vaste momenten releasen, bijvoorbeeld altijd op de laatste dinsdag van de maand. Je weet dus altijd wanneer je wat kunt verwachten. 
  • Een maand is vaak ook lang genoeg om waardevolle data te verzamelen en inzicht te krijgen of je verbeteringen ook daadwerkelijk waarde opleveren. Als het niet lang genoeg is, kun je kiezen voor meerdere maanden. 
  • Heel belangrijk: door gebruik te maken van kalendermaanden heb je duidelijke periodes die je met elkaar kan vergelijken. Bijvoorbeeld met de maand ervoor of dezelfde maand een jaar eerder. 
  • Een ander, niet onbelangrijk, voordeel is dat je grip hebt op je budget. Je weet simpelweg wat je maandelijks uitgeeft aan de verbeteringen die je doet. Dus ook op die manier is het goed te meten wat een uitgave je oplevert. 

Waardecreatie 

Doorontwikkeling is geen doel op zich, het gaat om waardecreatie. De essentie is dat dat je ziet wat er op je platform, maar ook in je omgeving gebeurt en hierop acteert. Hiermee blijf je werken aan het optimaliseren van de bezoekerservaring op je platform.  

Ontwikkelingen op technisch vlak gaan snel, verwachtingen van bezoekers veranderen, je omgeving verandert — allemaal zaken die invloed hebben op de bezoekerservaring. Bepaal aan de hand van data wat aandacht nodig heeft; kortom wat levert de meeste waarde. 

Conclusie 

Je hebt geïnvesteerd in een mooi online platform, en een investering is alleen een investering als het wat oplevert. Het is dus belangrijk dat je blijft monitoren wat je platform doet en daarop acteert. Doe dit aan de hand van data en stel jezelf de volgende vragen: 

  • Ben ik goed op weg om mijn doelstellingen te halen? 
  • ​Zijn er (externe) factoren die invloed hebben op de bezoekerservaring? 
  • Zijn er klachten van bezoekers die ik kan wegnemen?
  • Zijn er processen die niet lekker lopen die ik kan optimaliseren? 

En zo zijn er nog vele vragen te bedenken. Dit is een continu proces wat nooit eindigt.  

Het gaat om: Plannen, Uitvoeren, Controleren, Acteren (ofwel Plan, Do, Check, Act) en weer opnieuw. 

Bij TrueLime kunnen we je helpen bij het inrichten van een, voor jou, optimaal doorontwikkelproces, zodat je platform up-to-date blijft. 

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Loop geen belangrijke updates mis!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!