Strijder voor de belangen van de werkende Nederlander: de FNV is met bijna 1 miljoen leden een instituut te noemen. Niet alleen onderhandelen ze over bijna 900 cao’s, maar ook leveren ze informatie over werk en inkomen voor elke branche. Een toekomstbestendig digitaal landschap is voor al die informatie en al die leden dus onontbeerlijk. Door de geboden oplossing en onze ruime ervaring met de realisatie van ledenportals sprongen we eruit bij de pitch en mochten we de langere samenwerking aangaan.

Agile proces

Een intensieve samenwerking gedurende twee jaar volgde, waarbij het team van FNV ons steeds goed wist te vinden, door regelmatig ingeplande scrumsessies. Door deze laagdrempelige vorm van samenwerken, leerden we niet alleen het team door en door kennen, maar dit hielp ook de wensen goed in kaart te brengen. De diverse stakeholders werden middels tweewekelijkse demo’s na sprintsessies op de hoogte gebracht van de ontwikkelde functionaliteiten. Deze betrokkenheid leidde tot een gedegen corporate website evenals een up-to-date digitaal ledenplatform ‘Mijn FNV’.

De klant als rode draad

Bij de nieuwe website moest het FNV-lid centraal komen te staan. Ook moet de informatie over Cao’s makkelijk te vinden zijn, doordat deze goed is verspreid over de site. De activiteiten van de FNV worden duidelijk gepresenteerd en zijn goed vindbaar. Maar bovenal moet het ‘lid worden-proces’ versimpeld worden. Natuurlijk voor potentiële leden, maar ook de verwerking van deze informatie voor de FNV zelf. De informatie moet op de juiste plek belanden zodat deze direct opvraagbaar is.

mijn fnv portaal

De juiste contributie

Om het proces van lid worden te vergemakkelijken en aantrekkelijker te maken, ontwikkelden wij de bereken-tool. Hierbij wordt met slechts een paar klikken duidelijk wat de contributie bedraagt, afhankelijk van jouw branche en beroep. Een duidelijk stappenformulier volgt als je lid wil worden. Geen overbodige in te vullen velden of validaties, maar meteen resultaat. Om de gegevens van het nieuwe lid direct inzichtelijk te maken voor de FNV worden deze automatisch via de FNV ‘Enterprise Service Bus’ in het nieuwe Microsoft Dynamics CRM verwerkt.

Extra functionaliteiten

Ook na de livegang van de website bleven we doorontwikkelen en werd er nog een aantal op de doelgroep afgestemde functionaliteiten opgeleverd:

  • Een afspraakplanner voor niet-leden: deze kunnen online een afspraak plannen met een FNV-consulent
  • Het inplannen van een afspraak op locatie bij belastingaangifte: voor leden
  • Cao’s per sector (de sector & cao worden automatisch gematcht via een koppeling in het CRM)
  • Een sectoren- & nieuwsoverzicht

mijn fnv op tablet

Zelf regelen

Het nieuwe ledenportaal ‘Mijn FNV’ moet de leden meer mogelijkheid bieden om zelf hun zaken te regelen. Dit geeft niet alleen de klant een groter gevoel van autonomie dus vrijheid, maar biedt ook een hogere mate van efficiency in de processen voor de FNV zelf. Om dit proces vloeiend te laten verlopen is er uitgebreid getest met de designs en functionaliteiten middels gebruiksonderzoeken. Ook de stakeholders bij FNV werden weer bij het proces betrokken en ditmaal ook de ICT-partijen. Om een inventarisatie te maken van de gewenste koppelingen met andere systemen, hebben wij een grondig onderzoek van het ICT-landschap verricht. Nu zijn er onder andere koppelingen gerealiseerd met IDEAL voor de betaling van het lidmaatschap, met de ledenadministratie (in het MS Dynamics CRM) en de e-learning tool Moodle (voor opleiding en certificering van Kaderleden).

220.000 actieve leden zijn net voor de livegang overgezet naar het nieuwe Mijn FNV!

Oneindig veel mogelijkheden

Naast een overzichtelijke informatieve site kunnen de (potentiële) leden van FNV nu simpel en doeltreffend hun zaken zelf regelen in ‘Mijn FNV’, en die gegevens zijn weer inzichtelijk en makkelijk op te roepen voor de medewerkers van FNV. Meer klantenbinding en betere efficiency was het gehoopte en behaalde resultaat.

“De mensen van TrueLime zijn zeer bereidwillig en passen goed bij de werkwijze van FNV.
Hun flexibele instelling zorgt voor een prettige samenwerking.”

Yno Papen – Product-owner FNV


Nieuwsgierig wat je allemaal zelf kunt inzien en regelen bij Mijn FNV?

  • Je persoonlijke gegevens inzien, wijzigen en opslaan
  • Je contributie online betalen via iDeal
  • Iemand anders lid maken
  • Rechtstreeks jouw CAO inzien
  • Een digitale ledenpas aanvragen, waarmee leden exclusieve kortingen krijgen op producten en diensten
  • Het inzien van je lopende dossiers

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

We nemen graag contact met je op!
LimeScape.Form.MandatoryFields