Natuurlijk had de digitaliseringslag van de Gemeente Rotterdam ook een enorm effect op de afdeling juridische diensten. Naast het zoveel mogelijk willen digitaliseren van de fysieke documenten, was er ook de wens vanuit rechtspraak om alle dossiers voortaan digitaal aan te gaan leveren. De Gemeente Rotterdam werkt al ruim 20 jaar met grote tevredenheid met zaaksysteem Octopus, dat wij samen met de juridische diensten van de Gemeente Rotterdam ontwierpen. Dit maakte ons de logische partner om de digitalisering een stapje verder te helpen en Octopus met meerdere modules uit te breiden.


Voortrekkersrol

Project KEI -het digitaliseringsproject in gang gezet door de rechtspraak- vroeg om een interface module die wij in samenwerking met Gemeente Rotterdam en Gemeente Den Haag ontwierpen en realiseerden. Hiermee een voortrekkersrol vervullend in het landelijke project rondom de digitalisering van de rechtspraak. Deze interface module maakt het mogelijk zaken aan te leveren aan de raad van de rechtspraak (en eventueel aan andere organisaties of individuen).


Van applicatie naar systeem

Ooit begonnen als een handige en specifieke applicatie voor het afhandelen van bezwaarschriften, nu is Octopus een systeem met al meer dan 20 verschillende en actief gebruikte zaaktypes. En de mogelijkheden zijn legio. Bijna alle zaaktypes kunnen nu al in Octopus worden ingericht en afgehandeld. De losse module-structuur zorgt ervoor dat je extra componenten moeiteloos kunt toevoegen als die wens er in de toekomst zou zijn. Deze future proof efficiëntie werkt niet alleen kostenbesparend. Ook krijgt de aan de burger verleende service een enorme impuls door het gebruik van Octopus.

De nieuwe modules:

  • Bezwaar: voor het indienen van bezwaren
  • Beroep: voor in beroep gaan op een besloten zaak
  • Hoger Beroep: voor het in hoger beroep gaan op een besloten zaak
  • Voorlopige voorziening: om een aanvraag te plaatsen terwijl de zaak loopt
  • Adviezen: voor het afhandelen van adviezen rondom juridische zaken

"In 2017 werden er bijna 12.000 bezwaarschriften, zo'n 2.800 beroepsprocedures en 600 adviezen digitaal afgehandeld met Octopus. Dat is ontzettend veel als je dat met andere grote gemeenten vergelijkt.''
Jet van Loenen - Stafmedewerker en Functioneel Beheerder Octopus Gemeente Rotterdam

Gemeente Rotterdam

Meer informatie over Octopus? We nemen graag contact met je op!

LimeScape.Form.MandatoryFields
Bij het gebruiken van dit formulier ga je akkoord met het opslaan en verwerken van de door jou opgegeven gegevens door deze website, zoals aangegeven in ons privacybeleid. *