Flexibele, doelgroepgerichte websites voor UMC Utrecht 

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht, afgekort UMC Utrecht, is het academisch ziekenhuis verbonden aan de Universiteit Utrecht en bevindt zich verspreid over verschillende gebouwen op universiteitscentrum De Uithof. Het UMC heeft ruim 1000 bedden en meer dan 12000 medewerkers. Naast dat het een van de elf traumacentra in Nederland is, beschikt het ook over een Mobiel Medisch Team.  

 

Verenigen van diverse websites 

Het UMC is in 1999 ontstaan uit verschillende onderdelen (o.a. het Wilhelmina Kinderziekenhuis, het Academisch Ziekenhuis Utrecht en de faculteit Tandheelkunde), met allemaal hun eigen websites. Tegenwoordig zijn dit er ongeveer 225 met ruim 27.000 webpagina’s. Een behoorlijke uitdaging dus om deze allemaal online te verenigen. Je wil alle doelgroepen bereiken en op hun eigen manier aanspreken, maar dit moet wel aansluiten bij de nieuwe huisstijl en merkidentiteit. Dit vergt een grote mate van flexibiliteit en is juist het type klus dat ons aanspreekt! 


De verschillende doelgroepen als uitgangspunt 

Om al die verschillende doelgroepen goed te kunnen bedienen, moet de content daar naadloos op aansluiten. Door een uitgebreide analyse te maken van de toptaken van die doelgroepen, kon UMC een contentstrategie bepalen. Deze hebben wij ingezet om flexibele, klantgerichte websites te maken voor het UMC en het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Uiteraard ook volledig responsive om het gebruiksgemak op elk device te garanderen.  


Flexibel CMS 

In samenwerking met de medewerkers van het UMC zorgden wij voor het back-end development, de realisatie van het technische ontwerp in het Kentico CMS. Vaak zie je dat zo’n groot project gaandeweg ontspoort, maar door gebruik te maken van de scrum-methode hebben wij het steeds tijdig bijgestuurd. The Factor.e was verantwoordelijk voor het front-end development: het interactie- en grafisch ontwerp.  

Consistente vormgeving 

Door gebruik te maken van het Kentico CMS, is UMC Utrecht flexibel in het opbouwen van de pagina’s. Ook de webredacteuren kunnen vrij hun pagina’s opbouwen met verschillende contentblokken, zonder dat zij daarmee het design of de logica in gevaar brengen. De consistente uitstraling en vormgeving blijft hierbij gehandhaafd. De standaard Web Content Accessibility Guidelines zijn in acht genomen tijdens de realisatie, zodat de website ook vrij toegankelijk is voor bezoekers met een beperking.  

 Prijswaardig design 

Zowel intern als extern is een grote slag geslagen. Intern kan het webteam nu gemakkelijk en snel content opvragen en gebruiken, terwijl extern de patiënten, hun naasten, artsen, onderzoekers en studenten de voor hen relevante informatie overzichtelijk kunnen terugvinden en vanaf elk device. 

UMCUtrecht.nl werd daarom in maart 2015 genomineerd voor een Dutch Interactive Award

"We hebben een gigantische stap voorwaarts gemaakt", vertelt Ralph van Disseldorp, directeur marketing en communicatie van het UMC Utrecht. "We hebben wat betreft tekst en structuur nadrukkelijk gekeken naar de behoefte van onze klanten. Filmpjes en foto's maken de site bijvoorbeeld veel visueler. En bij iedere afdeling is informatie over de betrokken medisch specialisten, wachttijd en patiënttevredenheid overzichtelijk bij elkaar gebracht. Daarnaast is het heel eenvoudig om informatie van de nieuwe website te delen via social media."

Wil jij het ook digitaal voor elkaar hebben?

Of het nu gaat om een nieuw concept of een complexe uitdaging, met slimme ideeën en innovatieve technologie komen we altijd tot een oplossing.

Ben je benieuwd hoe een intensieve, maar vooral leuke samenwerking er uit ziet?

Loop geen belangrijke updates mis!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen, exclusieve webinars, interessante cases en de beste inzichten!