Hoe creëer je een online platform voor een ziekenhuis, dat zowel aan de informatie-eisen van de patiënt, de bezoeker als ook de medewerkers tegemoetkomt? Dat was de vraag die het Radboudumc ons stelde. In dit academische ziekenhuis in Nijmegen werken ruim 11.000 medewerkers en het heeft 1065 bedden.

Een in het oog springend onderdeel van onze oplossing is de digitale variant van de ontvangstbalie in het ziekenhuis van het Radboudumc. De vraag 'Waar kunnen wij u mee helpen?' staat er letterlijk centraal. Vanuit die gedachte is het hele digitale platform verder ingericht.

Techniek slim en behulpzaam gemaakt

Belangrijk uitgangspunt voor het Radboudumc was te werken vanuit één omgeving waarin alle content op één manier is opgeslagen. We hebben hiervoor het Kentico CMS ingezet. De pagina's waarop bezoekers informatie te zien krijgen kunnen door de webredactie flexibel en op maat worden samengesteld. Met een reeks van contentblokken en templates zoals: afdelingspagina's die verwijzen naar het team (medewerkers op de afdeling), behandelingen, contactinformatie, enz. De webredactie kan dus heel flexibel ‘bouwen’ aan de website, helemaal op maat voor een specifieke doelgroep. De templates waarin de webredactie content invoert, structureert de content 'automatisch' en toont het in het juiste design op je device.


En we blijven doorontwikkelen voor het Radbouwumc

Er is gekozen om van binnen naar buiten te werken. Eerst is het gedeelte voor de bezoekers van het Radboudumc ingericht, daarna is ook het intranet voor medewerkers opgepakt. En natuurlijk ontwikkelen we nog steeds door, een digitale omgeving is nooit ‘af’. Resultaat: website, intranet, doorlink naar patiënten portaal inclusief webshop en koppelingen met backend systemen. De volgende modules zijn inmiddels beschikbaar:

  • Eigen medewerkersprofiel beheren (intern en extern)
  • Omgeving voor donaties
  • Zorgpaden (specifieke content per doelgroep)
  • Brochures genereren uit de content
  • Onderwijsmodule, inclusief inschrijven en betalen

Uitstekende performance

Uit onze testen blijkt nu al dat de performance, en daarmee de laadtijd van pagina's, veel sneller is dan die van vergelijkbare sites die niet met Kentico MVC zijn gebouwd. Zeker nu steeds meer mensen de website via mobile devices bezoeken wordt dat steeds belangrijker.

"Het bijzondere van dit project is dat het iedereen binnen de organisatie raakt. Honderden afdelingen en organisatieonderdelen van het Radbouwumc zijn betrokken, en allemaal hadden ze hun eigen wensen. De kunst was om een platform te ontwikkelen dat aan al deze wensen tegemoet kon komen. Daarvoor hebben we nu een goede basis gelegd," aldus Bruno van de Laar van het Radboudumc. Het intranet bereikt nu dagelijks 75% van alle werknemers (15.000 unieke bezoekers). Elke dag zijn er ruim 9000 zoekopdrachten, zowel op desktop als mobiel.

radboudumc website
TrueLime werkte aan dit project samen met een design-team van Fabrique (design en interactie-ontwerp), de afdeling Informatie Management en een team van het Radboudumc. Het projectteam voerde het werk uit volgens de scrum-methode.

"De scrum methode hadden we binnen het Radboudumc nog niet eerder gebruikt, maar we hebben met het team laten zien dat deze manier van werken zijn vruchten afwerpt en dat we mooie resultaten kunnen leveren. Er was sprake van open communicatie, wat het resultaat ten goede kwam."

Op zoek naar een oplossing specifiek voor de Zorg?

Bekijk hier onze andere cases
lees meer